úterý 23. dubna 2013

Tarte au citron - recept

V sobotu mi bylo řečeno: "Je tam děsně moc šťávy z citronu, nechceš něco upéct?" Zdánlivě nelogické spojení citronové šťávy a pečení nakonec skutečně vedlo k jakémusi výsledku. Rozhodla jsem se upéct tarte au citron, nicméně to byl opravdický a nefalšovaný pokus č.1, tudíž se to na koláči esteticky lehce podepsalo, jelikož jsem v průběhu přípravy pojala podezření, že zde něco nehraje (nicméně naštěstí hrálo) a propadla tvůrčí krizi. Dnešní fotodokumentaci berte tedy s rezervou a veřte, že to chutná dobře. Respektive - chutná to jako tarte au citron!




Na koláč budete potřebovat:

na těsto:

350g mouky (třeba polohrubé)
špetku soli
150g másla
100g moučkového cukru
2 vajca

+ pečicí fazolky/normální suché fazole/hrášek


na náplň:

4 vajca
2 žloutky
275g pískového cukru
190ml smetany (ideálně double cream, ale ten u nás neseženete, tak vemte tu nejtučnější smetanu, což lze vidět, že já nemám:)
275ml citronové šťávy (bez dužiny - ta miska mi byla přidělena, ať s ní něco provedu, takže jsem pak pasírovala)
nastrouhaná citronová kůra (já použila ze dvou citronů)


Na obrázku vidíte, že jsem použila třtinový cukr. Peču s ním ráda a to i světlý piškoty, protože to líp chutná. V případě citronovýho koláče jsem ale udělala chybu. Hnědá barva se hodně podepsala na celkové barvě koláče, který tak vypadá spíš jako kávový než citronový. Takže pokud jste hodně velcí estéti, použijte cukr bílý, abyste dosáhli světloučkého žlutého koláče.

Těsto zpracujte klasickým způsobem, čili si na vále udělejte krátýrek a všechno hezky uhňácejte dohromady.


Výsledný bochánek nechte tak hodinku schrupnout v ledničce a mezitím udělejte něco, co už hrozně dlouho odkládáte, třeba látání fuseklí nebo žehlení košilí.


Po hodině těsto vyválejte a vrzněte do formy a dejte ještě na chvilku do ledničky. Měla jsem asi menší formu, každopádně mi zbylo hodně těsta i náplně, takže jsem použila ještě jednu malou zapékací misku.

Když vám těsto zatuhne ve formě, přichází na řadu srandovní, nicméně zásadní část. Do formy přímo na těsto položtě pečicí papír a na ten vysypte keramické pečicí fazolky, teda pokud máte, no a pokud nemáte, tak obyčejný suchý fazole nebo hrášek. Tento krok je důležitý. aby se vám těsto nenafouklo. Jednou jsem to zkusila bez fazolí - a nafouklo se jak blázen. Ani už nevim, jak jsem to potom vyřešila.


A takhle strčte na deset minut do trouby.


Zatímco se vám zapejká těsto, připravte si náplň. Vyšlehejte vejce a žloutky s cukrem, za stálého šlehání přidejte smetanu, citronovou šťávu, kůru a šlehejte dále. Moje náplň byla úplně děsně tekutá, takže jsem si říkala, kdoví estli nepude celej koláč do koše, tohle nemá šanci hezky ztuhnout. Takže jsem tu žbluňkací limonádu ani nefotila, že se schyluje ke katastrofě. Nicméně jsem těsto po deseti minutách stějně z trouby vyndala, hrášek a papír vysypala a náplň do formy nalila. Po zhruba třičtvrtě hodině tam ale přeci jenom byl, krásně upečenej tarte au citron!


Mám takový tušení, že ta pěna navrch nepatří, ale je výsledkem mého hysterického šlehání - nešlehání. Co už, nemůže být každej den posvícení.

Koláč nechte pěkně vychladit a naservírujte si ho s kopcem zakysané smetany (a i ta máta se k němu dost hodí). Tím, že jsem použila třtinovej cukr, je koláč opravdu hodně svěží a kyselejší, ani bych neřekla, že je možné tu svěží chuť citronu takhle zakonzervovat v něčem pečeným. S obyčejným bílým cukrem by koláč měl být sladší, takže záleží na vás.


Takže bon appétit!
La Petite Anne

2 komentáře:

  1. Náhodou to vypadá dobře! A trik s fazolema je dobrej, slyším o něm poprvé:) Mně dneska popadl pečící amok (občas to tak mám) a tak jsem ze zbytků hledala, co udělám. Našla jsem tvaroh, máslo cukr, vajíčka a mouku a docela se to povedlo. Na fotku to ale moc není :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jehe no to děkuji, já mám teda pocit, že tenhle koláč na fotku taky moc není:D Pečícím amokům zdar! A fazolím. Jenom teda úplně nevím, jestli jsou pak ještě k použití, na častý pečení koláčů by asi byly ideální ty keramický...

      Vymazat